Η Ελλάδα θα μπορούσε να εξοικονομήσει δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2050 με τη δέσμευση και αποθήκευση αερίων του θερμοκηπίου από τον άνθρακα που είναι στοιχείο από το οποίο εξαρτάται η οικονομία, αναλαμβάνοντας τη σημαντική αύξηση των ποινών για τις εκπομπές CO2, όπως εκτιμά η περιβαλλοντική ομάδα, Bellona από τη Νορβηγία.
Η Bellona στην έκθεσή της με τίτλο «A bridge to a greener Greece: A realistic assessment of CCS potential» αναφέρει ότι η Ελλάδα είχε καλές δυνατότητες αποθήκευσης για τα αέρια του θερμοκηπίου, στο πλαίσιο των μέτρων για την επιβράδυνση της κλιματικής αλλαγής, όπως για παράδειγμα σε εξαντλημένα κοιτάσματα πετρελαίου στο Αιγαίο και μακριά από σεισμογενείς περιοχές, όπου θα μπορούσαν να συμβούν διαρροές.
Η Bellona εκτιμά ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να αποκομίσει σωρευτικά 50,6 δισ. ευρώ συμβάλλοντας στην αποθήκευση 28,7 εκατομμυρίων μετρικών τόνων CO2 ανά έτος μέχρι το 2050, περισσότερο από τις μισές εκπομπές που εκπέμπονται στη χώρα σήμερα.
Αντιθέτως, η μη χρήση της τεχνολογίας θα μπορούσε να κοστίσει περίπου 16 δισ. ευρώ περισσότερα, ή σωρευτικά 66,3 δις. ευρώ έως το 2050 για ποινικές ρήτρες για εκπομπές CO2 στην ατμόσφαιρα.
Τα σενάρια, ωστόσο, υποθέτουν ότι το κόστος των εκπομπών CO2, το κύριο αέριο του θερμοκηπίου, θα ανέβουν στα 50 ευρώ ανά μετρικό τόνο το 2030 και στα 90 το 2050. Οι εκπομπές CO2 σήμερα με βάση την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης διαπραγματεύονται στα 14 ευρώ περίπου ανά μετρικό τόνο.
Η Ελλάδα θα μπορούσε να επωφεληθεί λόγω της μεγάλης εξάρτησής της από τον άνθρακα και τον ρυπογόνο λιγνίτη. Η Bellona υπενθυμίζει ότι τρεις νέες λιγνιτικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής προβλέπεται να αναπτυχθούν στη δυτική Μακεδονία.
Ο Eivind Hoff, διευθυντής της Bellona Europa, προέβλεψε ότι χρηματοδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα είναι διαθέσιμες για την Ελλάδα για τη δημιουργία έργων, παρά τις περικοπές λόγω της λιτότητας. Οι φόροι ή τα τιμολόγια τροφοδότησης θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν την ευρύτερη χρήση της δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα.
Μεταξύ των μακροπρόθεσμων επιλογών σημειώνεται ότι είναι και η προσαρμογή των δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο στην Ελλάδα από την Αίγυπτο και την Αλγερία και κάνουν το ταξίδι της επιστροφής κενά φορτίου. Στο μέλλον, θα μπορούσαν να μεταφέρουν άνθρακα ο οποίος θα αποθηκεύεται σε τοποθεσίες στην Αίγυπτο ή στην Αλγερία.
greenbusiness.gr