ΤΟ ΚΑΠΑΠΤΥΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΠΡΕΤΕΝΤΕΡΗ
Με τα κόμματα της αριστεράς τα βάζει σήμερα οΠρετεντέρης. Αποκαλεί "τραμπούκους" όσους αγωνίζονται για τα δίκαιά τους και συγχέει την επίθεση στο θέατρο Τέχνης από χούλιγκανς συγκεκριμένης ομάδας, με τους διαμαρτυρόμενους που...
ανήκουν στον χώρο της αριστεράς. Ο άνθρωπος σκέφτεται όπως ο Φύρερ. Διαβάστε το σημερινό άρθρο του στα ΝΕΑ...
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΚΙΑ
Του Ι. Π. Πρετεντέρη
Η ΑΡΙΣΤΕΡΑ διαµαρτύρεται διά του «Ριζοσπάστη» και της «Αυγής» επειδή, λέει, κάποιοι βάζουν στο ίδιο τσουβάλι εκδηλώσεις κοινωνικής ανυπακοής (όπως το κίνηµα κατά των διοδίων) και απλές τραµπούκικες πρακτικές (όπως η επίθεση των χουλιγκάνων στο Θέατρο Τέχνης).
Ο «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ», µάλιστα, ανακάλυψε και «ενιαίο κέντρο που κινεί τέτοια νήµατα» – για να τους διευκολύνω: η έδρα του βρίσκεται στο Λάνγκλεϊ της Βιρτζίνιας (ΗΠΑ)...
ΚΑΝΟΝΙΚΑ, µε ανοησίες δεν ασχολείσαι. Πιστεύω, όµως, ότι µε αυτήν τη διαµαρτυρία ανέδειξαν (άθελά τους, υποθέτω...) το πραγµατικό πρόβληµα εκείνου που οιίδιοι αποκαλούν «κίνηµα κοινωνικής ανυπακοής».
∆ΙΟΤΙ, ΑΝ ΕΙΝΑΙ να µην µπερδεύουµε τους τραµπούκους µε τους αγωνιστές, πρέπει πρώτα να βρούµε πώς θα τους χωρίσουµε.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ, δηλαδή, εκείνο που ξεχωρίζει την «κοινωνική ανυπακοή» από τις απλές «τραµπούκικες πρακτικές» µε τις οποίεςδεν πρέπει να την τσουβαλιάζουµε; Και ποιος αποφασίζει εγκύρως τι αποτελεί «τραµπούκικη πρακτική» και τι «κοινωνική ανυπακοή»;
ΕΠ’ ΑΥΤΩΝ, ούτε ο «Ριζοσπάστης» ούτεη «Αυγή» παρέχουν την παραµικρή διευκρίνιση. Υποθέτω ότι, κατά πάγια παράδοση της Αριστεράς, διατηρούν το προνόµιο ναπροσδιορίζουν µόνοι τους τον χαρακτήρα της δράσης τους ανάλογα µε ό,τι τους βολεύει.
ΕΤΣΙ, ας πούµε, όταν κάποιος δεν πληρώνει διόδια ή εισιτήριο µετέχει σε «κίνηµα κοινωνικής ανυπακοής» αλλά όταν δεν πληρώνει ΦΠΑ θεωρείται «φοροφυγάς».
∆ΥΣΤΥΧΩΣ, αποτελεί παλαιό χαρακτηριστικό των ολοκληρωτικών κινηµάτων να χρησιµοποιούν αυθαίρετα τις λέξεις µε ένα κατά περίπτωση νόηµα. ∆εν θα σταθώ σε αυτό – τοέχει τελεσίδικα περιγράψει ο Τζορτζ Οργουελ στο «1984».
ΘΑ ΣΤΑΘΩ, όµως, στο «ποιος αποφασίζει» και µε «ποια κριτήρια». ∆ιότι, αν κριτήριο αποτελεί η απλήδήλωση φρονήµατος του κάθε δράστη, τότε ειλικρινά δεν βρίσκω ουσιαστική διαφορά ανάµεσα σε εκείνους που ετσιθελικά δεν πληρώνουν επειδή θεωρούν ότι τους προσβάλλουν οι εργολάβοι και στους άλλους που έσπασαν ένα θέατρο επειδή θεώρησαν ότι προσβάλλεται ο Ολυµπιακός.
ΞΕΡΕΤΕ ΓΙΑΤΙ; Επειδή και στιςδύο περιπτώσεις έχουµε ακριβώς την ίδια µέθοδο: την αυτοδικία.
ΜΟΝΟΣ ΜΟΥ αποφασίζω τι µε ενοχλεί και µόνος µου επιβάλλω το δίκιο µου. Αλλος δεν πληρώνει, άλλος µπουκάρει στο θέατρο κι άλλος βάζει βόµβες µε τη Συνωµοσία Πυρήνων της Φωτιάς. Οι συνέπειες σε κάθε περίπτωση είναι ασφαλώς διαφορετικήςσοβαρότητας, αλλά η λογική είναι απολύτως η ίδια.
ΚΑΙ ΑΥΤΗΝ ακριβώς τη λογική της αυτοδικίας έχουν εξοβελίσει οι πολιτισµένες κοινωνίες. Οχι επειδή είναι δίκαιες – δεν είναι! Αλλά επειδή από τη στιγµή που ο καθένας αποκτά το δικαίωµα να πάρει το δίκιο στα χέρια του, τότε είναι προφανές ότι έχει εξίσου δικαίωµα να ορίσει µόνος του και ποιο δίκιο θα επιβάλει.
fimotro.blogspot.com
Με τα κόμματα της αριστεράς τα βάζει σήμερα οΠρετεντέρης. Αποκαλεί "τραμπούκους" όσους αγωνίζονται για τα δίκαιά τους και συγχέει την επίθεση στο θέατρο Τέχνης από χούλιγκανς συγκεκριμένης ομάδας, με τους διαμαρτυρόμενους που...
ανήκουν στον χώρο της αριστεράς. Ο άνθρωπος σκέφτεται όπως ο Φύρερ. Διαβάστε το σημερινό άρθρο του στα ΝΕΑ...
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΚΙΑ
Του Ι. Π. Πρετεντέρη
Η ΑΡΙΣΤΕΡΑ διαµαρτύρεται διά του «Ριζοσπάστη» και της «Αυγής» επειδή, λέει, κάποιοι βάζουν στο ίδιο τσουβάλι εκδηλώσεις κοινωνικής ανυπακοής (όπως το κίνηµα κατά των διοδίων) και απλές τραµπούκικες πρακτικές (όπως η επίθεση των χουλιγκάνων στο Θέατρο Τέχνης).
Ο «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ», µάλιστα, ανακάλυψε και «ενιαίο κέντρο που κινεί τέτοια νήµατα» – για να τους διευκολύνω: η έδρα του βρίσκεται στο Λάνγκλεϊ της Βιρτζίνιας (ΗΠΑ)...
ΚΑΝΟΝΙΚΑ, µε ανοησίες δεν ασχολείσαι. Πιστεύω, όµως, ότι µε αυτήν τη διαµαρτυρία ανέδειξαν (άθελά τους, υποθέτω...) το πραγµατικό πρόβληµα εκείνου που οιίδιοι αποκαλούν «κίνηµα κοινωνικής ανυπακοής».
∆ΙΟΤΙ, ΑΝ ΕΙΝΑΙ να µην µπερδεύουµε τους τραµπούκους µε τους αγωνιστές, πρέπει πρώτα να βρούµε πώς θα τους χωρίσουµε.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ, δηλαδή, εκείνο που ξεχωρίζει την «κοινωνική ανυπακοή» από τις απλές «τραµπούκικες πρακτικές» µε τις οποίεςδεν πρέπει να την τσουβαλιάζουµε; Και ποιος αποφασίζει εγκύρως τι αποτελεί «τραµπούκικη πρακτική» και τι «κοινωνική ανυπακοή»;
ΕΠ’ ΑΥΤΩΝ, ούτε ο «Ριζοσπάστης» ούτεη «Αυγή» παρέχουν την παραµικρή διευκρίνιση. Υποθέτω ότι, κατά πάγια παράδοση της Αριστεράς, διατηρούν το προνόµιο ναπροσδιορίζουν µόνοι τους τον χαρακτήρα της δράσης τους ανάλογα µε ό,τι τους βολεύει.
ΕΤΣΙ, ας πούµε, όταν κάποιος δεν πληρώνει διόδια ή εισιτήριο µετέχει σε «κίνηµα κοινωνικής ανυπακοής» αλλά όταν δεν πληρώνει ΦΠΑ θεωρείται «φοροφυγάς».
∆ΥΣΤΥΧΩΣ, αποτελεί παλαιό χαρακτηριστικό των ολοκληρωτικών κινηµάτων να χρησιµοποιούν αυθαίρετα τις λέξεις µε ένα κατά περίπτωση νόηµα. ∆εν θα σταθώ σε αυτό – τοέχει τελεσίδικα περιγράψει ο Τζορτζ Οργουελ στο «1984».
ΘΑ ΣΤΑΘΩ, όµως, στο «ποιος αποφασίζει» και µε «ποια κριτήρια». ∆ιότι, αν κριτήριο αποτελεί η απλήδήλωση φρονήµατος του κάθε δράστη, τότε ειλικρινά δεν βρίσκω ουσιαστική διαφορά ανάµεσα σε εκείνους που ετσιθελικά δεν πληρώνουν επειδή θεωρούν ότι τους προσβάλλουν οι εργολάβοι και στους άλλους που έσπασαν ένα θέατρο επειδή θεώρησαν ότι προσβάλλεται ο Ολυµπιακός.
ΞΕΡΕΤΕ ΓΙΑΤΙ; Επειδή και στιςδύο περιπτώσεις έχουµε ακριβώς την ίδια µέθοδο: την αυτοδικία.
ΜΟΝΟΣ ΜΟΥ αποφασίζω τι µε ενοχλεί και µόνος µου επιβάλλω το δίκιο µου. Αλλος δεν πληρώνει, άλλος µπουκάρει στο θέατρο κι άλλος βάζει βόµβες µε τη Συνωµοσία Πυρήνων της Φωτιάς. Οι συνέπειες σε κάθε περίπτωση είναι ασφαλώς διαφορετικήςσοβαρότητας, αλλά η λογική είναι απολύτως η ίδια.
ΚΑΙ ΑΥΤΗΝ ακριβώς τη λογική της αυτοδικίας έχουν εξοβελίσει οι πολιτισµένες κοινωνίες. Οχι επειδή είναι δίκαιες – δεν είναι! Αλλά επειδή από τη στιγµή που ο καθένας αποκτά το δικαίωµα να πάρει το δίκιο στα χέρια του, τότε είναι προφανές ότι έχει εξίσου δικαίωµα να ορίσει µόνος του και ποιο δίκιο θα επιβάλει.
fimotro.blogspot.com