`

Η παρακμή του ελληνικού Τύπου και η ψηφιακή εποχή...

Απολύτως απαξιωμένο είναι το σημερινό μοντέλο των ΜΜΕ στη συνείδηση των πολιτών, με τους ίδιους τους δημοσιογράφους να ευθύνονται σχεδόν αποκλειστικά για την παρακμή της...
παραδοσιακής ενημέρωσης και την πλήρη έλλειψη αξιοπιστίας. Στα συμπεράσματα αυτά καταλήγουν οι ομιλητές του συνεδρίου για την κρίση στον Τύπο και τη «δύσκολη μετάβαση στη δύσκολη ψηφιακή εποχή», που ολοκληρώθηκε χθες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. 
«Το διαπλεκόμενο μοντέλο των ΜΜΕ χρεοκόπησε μαζί με τη χώρα»
 τόνισαν οι δημοσιογράφοι Κώστας Αργυρός και Φώτης Γεωργελές, επισημαίνοντας πως η «κατρακύλα» της ενημέρωσης ξεκίνησε όταν πολλοί δημοσιογράφοι άφησαν την ιδιότητά τους για να γίνουν εκδότες, ή ιδιοκτήτες επιχειρήσεων προβολής, προώθησης, κλπ, επιβιώνοντας με κρατικές επιχορηγήσεις, τις οποίες λάμβαναν μέσω«παραπολιτικής δημοσιογραφίας».

Οι περισσότεροι «υπηρετούσαν τυφλά τα αφεντικά τους», τα οποία είχαν παράλληλα συμφέροντα στη διεκδίκηση κρατικού χρήματος, ή συμβάσεων μεγάλων έργων, όπως σημειώνουν οι ομιλητές. Επιπλέον, έκαναν λόγο για «δάνεια» από κρατικές και ιδιωτικές τράπεζες, τα οποία λάμβαναν χωρίς να τα αποπληρώσουν ποτέ, καθώς και για «χρήση» του ΣΔΟΕ και των προστίμων «ως μέσων εξασφάλισης της υποτέλειας τους».
Στο συνέδριο παρουσιάστηκε επίσης η έρευνα του Παντείου για την αξιοπιστία των ΜΜΕ, η οποία περιείχε αντιφατικά στοιχεία σχετικά με την τηλεόραση: Από τη μία, η παρακολούθηση της τηλεόρασης από το κοινό εμφανίζεται καθολική. Από την άλλη όμως, καθολική είναι και η αρνητική έκφραση των τηλεθεατών όσον αφορά την ενημέρωση (κατευθυνόμενη, αναξιόπιστη, δραματοποίηση, διόγκωση της υπερβολής, χαμηλό επίπεδο, έλλειψη στοιχείων, λαϊκισμός).
Η επιρροή της τηλεόρασης ωστόσο, παραμένει ιδιαίτερα ισχυρή σύμφωνα με την έρευνα, που υπογραμμίζει την ανάγκη ανανέωσης. Όσον αφορά τις εφημερίδες, ο ρόλος τους στην ενημέρωση έχει μειωθεί αισθητά, παρά το κύρος του γραπτού λόγου που διαθέτουν.
Στον αντίποδα, οι πολίτες απευθύνονται όλο και περισσότερο στο ίντερνετ, το οποίο προσφέρει ενημέρωση, ταχύτητα, βολικότητα, φαντασία, αμεσότητα και συνδυάζει σε ένα πολυμέσο, όλα τα παραδοσιακά μέσα με τον τρόπο που θα επιλέξει ο κάθε χρήστης. Επιπλέον, οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τα αξιόπισταμπλογκ που θα επισκέπτονται, με βάση τη διασταύρωση ή από τον περίγυρο (όχι αυτά που λειτουργούν με καλυμμένες απειλές και εκβιασμούς χωρίς διαδραστικότητα κ.ά.).
Για την αγορά εργασίας στο δημοσιογραφικό κλάδο μίλησε ο πρόεδρος της ΠΟΕΣΥ Σταμάτης Νικολόπουλος, κάνοντας λόγο για βίαιη ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, απολύσεις και κακές συνθήκες εργασίας. «Σε αυτό το θολό τοπίο υπάρχουν κάποιοι που κερδίζουν εις βάρος των εργαζομένων» τόνισε, επισημαίνοντας πως «οι συνθήκες που επικρατούν στα μέσα της ελληνικής περιφέρειας είναι πολύ χειρότερες. Η κρίση στον Τύπο κρατά πολλά χρόνια με αφετηρία την απαρχή της ελεύθερης τηλεόρασης». Επιπλέον, υπογράμμισε την ανάγκη να θεσπιστούν έγκαιρα οι εργασιακοί κανόνες για το διαδίκτυο, προκειμένου να εξασφαλισθούν τα δικαιώματα των νέων εργαζομένων στη νέα ψηφιακή εποχή.
Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε και ο δημοσιογράφος Στράτος Μωραΐτης, ο οποίος περιέγραψε το νέο τύπο εργαζομένου στα διαδικτυακά μέσα, χαρακτηρίζοντάς τον ένα «πληροφοριακό πολυεργαλείο» με πολλές αρμοδιότητες, που καλείται να εργαστεί σε κανόνες εργασιακού μεσαίωνα, απλήρωτης μαθητείας, με πενιχρές αποδοχές, ανασφάλιστη εργασία, και πληρωμή σε πολλές περιπτώσεις σε φακελάκι.
«Οι αόρατοι δημοσιογράφοι χωρίς εκπροσώπηση, εμείς οι πληροφοριακοί εργάτες, οι …«μετανάστες χωρίς χαρτιά», βαπτισμένοι μαζικά σε ελεύθερους δημοσιογράφους, βιώνουμε την αντιφατική πραγματικότητα να προσπαθούμε να μετατρέψουμε την ανθρώπινη δημιουργικότητα σε μια μηχανική διαδικασία» τόνισε, καταλήγοντας πως«αν αυτοί δεν μας βλέπουν, καλό είναι να δούμε εμείς οι εργαζόμενοι ο ένας τον άλλον και να διεκδικήσουμε τα αυτονόητα».



tvxs.gr
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...