`

Προτάσεις..από τον Ορέστη Ανδρεαδάκη


ΣΙΝΕΜΑ
Ο ΚΑΤΑΚΤΗΤΗΣ
Του Ξαβιέ Ντιζανζέ με τους Ντενί Πονταλιντές, Φλοράνς Περνέλ, Μπερνάρ λε Κοκ, Σαμιουέλ Λαμπάρντ.

Αιχμηρό χιούμορ, εξαιρετικές ερμηνείες, έξυπνη κριτική ολόκληρου του γαλλικού πολιτικού συστήματος. Κι αρκετές δυσκολίες όμως, κυρίως για τον αμύητο στα γαλλικά θέματα Ελληνα θεατή, ο οποίος ίσως ζαλιστεί από την παράταξη πολλών άγνωστων ονομάτων και γεγονότων.
Όσοι όμως παρακολουθούν κάπως την ευρωπαϊκή πολιτική θα γελάσουν με την ψυχή τους.
Ηρωάς του βέβαια ο Σαρκοζί, ένας πολιτικός καραγκιόζης, ιδιαίτερα αντιδημοφιλής στους κύκλους των προοδευτικών Γάλλων, ο οποίος θεωρείται αποτυχημένος ως Πρόεδρος. Είναι όμως κι ένας άνθρωπος που του αρέσει να επιδεικνύει την πυγμή του και την πίστη του στις αξίες της Δημοκρατίας.
Βασισμένος στην εξαιρετική παράδοση της γαλλικής πολιτικής σάτιρας ο Ξαβιέ Ντιρανζέ (κανονικά δεν προφέρεται έτσι όπως διαβάζεται στα ελληνικά το όνομά του, αλλά τέλος πάντων) μιλάει για το παρασκήνιο της πολιτικής, γι αυτά που δεν φαίνονται, γι αυτά που προηγούνται των ηχηρών ανακοινώσεων και των μεγάλων λόγων.
Οι Γάλλοι είναι βέβαια συνηθισμένοι σε μια τέτοιου είδους «αποκαλυπτική σάτιρα». Μην ξεχνάμε ότι μια από τις πιο δημοφιλείς τηλεοπτικές εκπομπές είναι το «Les Guignols de l’ Info» με τις μαριονέτες- εσχάτως γνωστό και στην Ελλάδα για τις συχνές και οξυδερκείς αναφορές στην οικονομική μας κρίση.
Στην πραγματικότητα λοιπόν η ταινία βασίζεται πάνω σ’ αυτή την τηλεοπτική σατιρική παράδοση. Κάποιοι από τους ηθοποιούς της μάλιστα (όπως ο πολύ καλός Μπερνάρ λε Κοκ που ερμηνεύει τον Ζακ Σιράκ) δανείζουν της φωνές τους στο «Les Gugnols».
Το μεγάλο ατού της ταινίας όμως είναι ο Ντενί Πονταλιντές, ο ελληνικής καταγωγής ηθοποιός που παίζει τον Σαρκοζί κάνοντάς σε να πιστέψεις ότι βλέπεις τον ίδιο τον Γάλλο Πρόεδρο. Και δεν μιλάω μόνο για την εξωτερική του εμφάνιση, αλλά και για τον τρόπο ομιλίας κι ολόκληρη την κινησιολογία της μανιέρας του Σαρκοζί πάνω στην οποία ο Πονταλιντές χτίζει την σάτιρά του.
Την ώρα που ο Σαρκό προσπαθεί, υποτίθεται, να «σώσει την Ευρώπη» ή να «βάλει σε τάξη τους άτακτους Έλληνες» η ταινία τον απογυμνώνει και δείχνει αυτό που φανταζόμαστε: την γελοιότητα των πολιτικών νάνων που περνιούνται για γίγαντες και οδηγούν την Ευρώπη στην καταστροφή.

ΘΕΑΤΡΟ
ΝΤΕΙΒΙΝΤ ΜΑΜΕΤ
Παραμένει ένας από τους πιο οξυδερκείς αναλυτές της αμερικανικής κοινωνίας, ακόμη κι αν τον τελευταίο καιρό τα άρθρα που δημοσιεύει στον τύπο είναι να σε τρομάζουν με την συντηρητική βλακεία τους.
Στις καλές εποχές του πάντως («Οικόπεδα με Θέα», «Αμερικάνος Βούβαλος», κ.α.) ο Μάμετ τσάκιζε κόκαλα.
Μίλησε για την φρίκη της ελεύθερης οικονομίας, το «αμερικανικό όνειρο» που γίνεται εφιάλτης και το καπιταλιστικό σύστημα που ξανακάνει τους ανθρώπους ζώα.
Έχει κι αυτό τον εκπληκτικό τρόπο να χειρίζεται τον διάλογο (ονομάστηκε Mamet speak) που σε ζαλίζει με την αμεσότητα και τον ρεαλισμό του.
Έχει γράψει επίσης είκοσι επτά σενάρια (ανάμεσά τους οι «Αδιάφθοροι», το «Χάνιμπαλ» και το «Ο Ταχυδρόμος Χτυπάει Πάντα Δυο Φορές») κι έχει σκηνοθετήσει δέκα ταινίες.
Αυτές τις ημέρες παίζονται στην Αθήνα δυο από τα πρώτα έργα του, γραμμένα την δεκαετία του 70, τα οποία συστήνω ανεπιφύλακτα.
«Ο Αμερικάνος Βούβαλος»
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου. Πρωταγωνιστούν: Αλέξανδρος Μυλωνάς, Γιώργος Γάλλος, Παναγιώτης Καλαντζής.
ΠΟΡΕΙΑ (Τρικόρφων 3-5 και 3ης Σεπτεμβρίου. Τηλ.: 2108210991)
Το εικοσιτετράωρο τριών μικροαπατεώνων οι οποίοι προσπαθούν να σχεδιάσουν μια ληστεία, αλλά τα κάνουν μούσκεμα. Είναι γραμμένο το 1975 κέρδισε πολλά βραβεία και το 1996 μεταφέρθηκε στο σινεμά με τον Ντάστιν Χόφμαν.
«Μια Ζωή Στο Θέατρο».
Σκηνοθεσία: Αλέξης Ρίγλης. Πρωταγωνιστούν: Χρήστος Στέργιογλου, Κώστας Γάκης
RABBITHOLE (Γερμανικού 20, Μεταξουργείο. Τηλ.: 2105249903)
Δυο χρόνια αργότερα, το 1977, ο Μάμετ χρησιμοποιεί το σχήμα του «θεάτρου μέσα στο θέατρο» με ήρωες δυο ηθοποιούς, ένα βετεράνο κι ένα ανερχόμενο, οι οποίοι ζουν κωμικοτραγικές καταστάσεις. Η εξαιρετική αυτή πικρή κωμωδία μεταφέρθηκε σε τηλεταινία το 1993 με πρωταγωνιστές τον Τζακ Λέμον και τον Μάθιου Μπρόντερικ.

ΜΟΥΣΙΚΗ
ΤΖΟΝΤΥ ΓΟΥΙΛΙΑΜΣ
16 – 20 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ (HALF NOTE JAZZ CLUB, Τριβωνιανού 17, Μετς. Τηλ.: 210 9213310 και 210 9213360)
Ήταν ήδη πολύ επιτυχημένος στο χώρο της κλασικής τζαζ όταν αποφάσισε να αποχωρήσει από τη μουσική σκηνή την δεκαετία του 60 (!). Τα επόμενα χρόνια ο Τζόντυ Γουίλιαμς έγινε βέβαια θρύλος, ενώ τώρα – μετά από 40 χρόνια μουσικής απουσίας- αποφάσισε να επιστρέψει.
Στην Αθήνα θα κάνει πέντε εμφανίσεις από 16 – 20 Νοεμβρίου και θα μας ταξιδέψει με δυο νέους δίσκους, που απέσπασαν εξαιρετικές κριτικές.
Από τους κυριότερους εκπροσώπους των Μπλουζ του Σικάγο ξεχώρισε για το μοναδικό του στυλ, το χαρακτηριστικό «ριφ».
Η κιθάρα του ξεχώρισε σε πολλούς μπλουζ δίσκους του ’50 και του ’60 και διακρίθηκε ως ένας από τους καλύτερους μπλουζ κιθαρίστες, αν και στην εποχή της πρώτης δόξας του πολλές δημιουργίες του χρησιμοποιήθηκαν από άλλους μουσικούς, χωρίς να λάβει ο ίδιος τα δικαιώματα και την αντίστοιχη αναγνώριση.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 αποσύρθηκε από τη μουσική σκηνή και επέστρεψε μετά από σαράντα ολόκληρα χρόνια.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...