`

Σταυρός προτίμησης…


Σκέφτομαι καμιά φορά 
ότι η βασική αιτία 
αυτής της οικονομικής 
κρίσης είναι ο 
πρόωρος θάνατος 
του Μάνου Χατζιδάκι. 
Κι όχι μόνο ο φυσικός 
του θάνατος το 1994, 
στα 68 του μόλις χρόνια, 
αλλά και ο θάνατος 
των ιδεών του...
αυτού του ιδιαίτερου ήθους που κουβαλούσε.
Ο Χατζιδάκις έδινε, νομίζω- με τη μουσική, τα ποιήματα, τα κείμενα, τις παρεμβάσεις του- το στίγμα ενός σπάνιου καθημερινού πολιτισμού που εξέλειπε.
Τον είχα στο μυαλό μου τον Χατζιδάκι όταν έβλεπα την καταπληκτική έκθεση «Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων» που πραγματοποιείται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Ναι, σε αυτό που βρίσκεται στην πλάτη του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, στο κέντρο της απαξιωμένης Αθήνας, δίπλα στην πιάτσα των εξαρτημένων, στις γειτονιές του μίσους, στους δρόμους που κανείς πολιτικός δεν τολμά να περπατήσει μόνος του.
Είναι μια έκθεση που συγκεντρώνει όλα τα ευρήματα του πλοίου που ναυάγησε στα Αντικύθηρα τον 1ο αι. π.Χ. κι εντοπίστηκε τυχαία από σφουγγαράδες της Σύμης το 1900. Στα αμπάρια του κουβαλούσε τον εκθαμβωτικό  «Έφηβο» και τον αινιγματικό «Μηχανισμό των Αντικυθήρων», τον αρχαιότερο γνωστό αστρονομικό και ημερολογιακό μηχανικό υπολογιστή. Και εκατοντάδες ακόμα αριστουργήματα: γλυπτά, χάλκινα, κεραμικά, κοσμήματα, γυάλινα σκεύη, νομίσματα.
Τα έχουν συγκεντρώσει με τρόπο μοναδικό όλα αυτά τα ευρήματα, σε μια αίθουσα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Έχουν στήσει ένα συναρπαστικό περιβάλλον, όπου το μυστήριο συναντά τον Ιντιάνα Τζόουνς και η άψογη επιστημονική έρευνα γίνεται εργαλείο καθημερινής απόλαυσης, καθημερινού Πολιτισμού.
Αυτού ακριβώς του Πολιτισμού που κουβαλούσε ο Χατζιδάκις με τόση περηφάνια και που απουσιάζει –και πάλι- από την προεκλογική εκστρατεία, από τις πολιτικές κοκορομαχίες και την αλαζονική αυταρέσκεια των αλληλοκατηγορούμενων υποψηφίων μας.
Πόσοι από αυτούς επισκέφτηκαν την έκθεση (εκτός βέβαια, από τον υπουργό Πολιτισμού που την εγκαινίασε); Πόσοι αφιέρωσαν μια λέξη πολιτισμού; Πόσοι πρόσεξαν ότι οι μισές αίθουσες του Μουσείου (ενός από τα καλύτερα στον κόσμο) είναι κλειστές «λόγω έλλειψης προσωπικού»;Πόσοι ακούμπησαν για λίγο το βλέμμα τους στο βλέμμα του «Έφηβου», μήπως και καταλάβουν επιτέλους τι μπορεί να σημαίνει «καθημερινός Πολιτισμός»;
Δεν έχω να γράψω άλλα για την έκθεση. Δείτε την και θα καταλάβετε.
Επιτρέψτε μου μόνο να σημειώσω μερικά ονόματα. Επειδή αυτές τις ημέρες οι υποψήφιοι όλων των κομμάτων φροντίζουν να επαναλαμβάνουν τα δικά τους ονόματα, για να τους θυμηθούμε την ώρα του σταυρού, ας αναφέρω κι εγώ τα ονόματα των αρχαιολόγων που σχεδίασαν και επιμελήθηκαν αυτή την έκθεση:
Νικόλαος Καλτσάς (διευθυντής του Μουσείου) Χριστίνα Αβρονιδάκη, Ευάγγελος Βιβλιοδέτης,  Έλενα Βλαχογιάννη, Αναστασία Γκαδόλου, Μπέσσυ Δρούγκα, Ελένη Ζώση, Γιώργος Καβαδιάς, Δημήτρης Κουρκουμέλης, Γιώργος Κουτσουφλάκης, Γιάννης Μπιτσάκης, Πολυξένη Μπούγια, Ευθύμιος Νικολαϊδης, Νομική Παλαιοκρασσά, Αγγελική Σίμωση, Θεοδόσιος Τάσιος, Παναγιώτης Τσέλεκας, Μεταξία Τσιποπούλου. Στην συγγραφή των κειμένων του εξαιρετικού καταλόγου συμμετείχαν επίσης (εκτός από τους παραπάνω) και οι:Μαρία Αντωνίου, Μαίρη Ζαφειροπούλου, Λάζαρος Κολώνας, Αργυρώ Ναυπλιώτη, Ελένη Μάγκου, Σταυρούλα Μασουρίδη, Ρόζα Προσκυνητοπούλου, Ελισάβετ Στασινοπούλου, Μαρία Χιδίρογλου.
Αυτοί είναι που αξίζουν τον αληθινό σταυρό της προτίμησής μας. Είναι Δημόσιοι Υπάλληλοι, που περιθάλπουν με απίστευτη φροντίδα (και απίστευτα κομμένους μισθούς) τα ευρήματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Ας τους τον δώσουμε.
Περιοδική Έκθεση στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
«Το Ναυάγιο των Αντικυθήρων»
Το Πλοίο, οι Θησαυροί, ο Μηχανισμός
6 Απριλίου 2012 – 28 Απριλίου 2013

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...