Τρίτωσε το κακό στην Πολεμική Αεροπορία, ευτυχώς χωρίς να υπάρξουν ανθρώπινες απώλειες παρά μόνο υλικές. Το πλήρωμα ενός διθέσιου «Μιράζ 2000» αναγκάστηκε σε εγκατάλειψη χθες στους Φούρνους μετά από απώλεια ώσης και κράτημα κινητήρα.
Μία ημέρα πριν είχε εκδηλωθεί πυρκαγιά στον κινητήρα μαχητικού F-16, ενώ στις 17 Μαΐου ένα επίσης F-16 της τελευταίας παραλαβής (advance) άφησε πίσω του τον τροχό του ριναίου σκέλους κατά την απογείωση.Τα μαζεμένα αυτά ατυχήματα θα πρέπει να έχουν «χτυπήσει» συναγερμό στην ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, καθώς ο κλάδος ταλανίζεται από σοβαρές ελλείψεις ανταλλακτικών και αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού. Η αλόγιστη περικοπή δαπανών και γενικότερα η επικράτηση της πολιτικής των αριθμών στον ευαίσθητο κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων και μάλιστα σε έναν τομέα που οι άνθρωποι παίζουν «κορώνα – γράμματα» τη ζωή τους για την προάσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων είναι εγκληματική. Επιβάλλεται οι αρμόδιοι –πολιτικοί και στρατιωτικοί– να προχωρήσουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να αποφευχθούν μείζονα ατυχήματα, που συνεπάγονται και ανθρώπινες απώλειες.
Το «Μιράζ 2000» είχε απογειωθεί από την 114 Πτέρυγα Μάχης της Τανάγρας και μαζί με άλλα 3 ίδιου τύπου αεροσκάφη εκτελούσε εκπαιδευτική αποστολή χαμηλής ναυτιλίας στην περιοχή μεταξύ της Σάμου και των Φούρνων. Στις 13:24 το μεσημέρι, τα δύο μέλη του πληρώματος διαπίστωσαν απώλεια ώσης του κινητήρα και αμέσως μετά κράτημα, με αποτέλεσμα την ενεργοποίηση του συστήματος αυτόματης εκτίναξης. Ο έμπειρος σμηναγός Μιχαήλ Κούρτης και ο υποσμηναγός Μιχαήλ Μήτσιου εγκατέλειψαν επιτυχώς το μαχητικό και βρέθηκαν στη θάλασσα, όπου περισυνελέγησαν από φουσκωτό σκάφος του Στρατού που εκτελούσε αμφίβια άσκηση στην περιοχή. Στη συνέχεια μεταφέρθηκαν στο νησί και στο νοσοκομείο για λόγους καθαρά προληπτικούς.
Μόλις προχθές, Τετάρτη, σε ένα F-16 block 52+ κατά τη φάση της απογείωσης από τον αεροδιάδρομο της 115 Πτέρυγας Μάχης της Κρήτης εκδηλώθηκε πυρκαγιά στον κινητήρα. Ο έμπειρος χειριστής του, με λεπτούς χειρισμούς, όχι μόνο το κράτησε στον αέρα αλλά κατάφερε και να το προσγειώσει, σώζοντας εαυτόν και περιορίζοντας τη ζημιά για την Πολεμική Αεροπορία. Είκοσι ημέρες πριν, ένα ακόμη F-16 block 52 advance, παραλαβής 2007, «έμεινε» από ριναίο τροχό ενώ απογειωνόταν από τη βάση του Αράξου. Και στην περίπτωση αυτή οι δύο χειριστές κατάφεραν να διασώσουν με μικρές υλικές ζημιές το αεροσκάφος. Να σημειωθεί, επίσης, πως στις αρχές Μαΐου σε αναγκαστική προσγείωση μετά από έκρηξη στον κινητήρα προέβη το πλήρωμα ενός επιθετικού ελικοπτέρου «Απάτσι», γλιτώνοντας τις ζωές τους για λίγα δευτερόλεπτα. Στην περίπτωση αυτή το ελικόπτερο καταστράφηκε ολοσχερώς. Και για τα τέσσερα ατυχήματα γίνεται διερεύνηση των ακριβών συνθηκών και αιτιών από ειδικές επιτροπές εμπειρογνωμόνων. Αυτή όμως δεν αρκεί.
Το «Μιράζ 2000» που απώλεσε χθες η Πολεμική Αεροπορία είναι το 11ο από το σύνολο των 40 που παραλήφθηκαν την περίοδο 1989 – 1992. Επί κυβερνήσεως Κώστα Σημίτη και υπουργίας Ακη Τσοχατζόπουλου η χώρα μας παρήγγειλε και παρέλαβε το 2007 άλλα 15 γαλλικά μαχητικά «Μιράζ 2000-5», όπως και 10 εκσυγχρονισμένα σε επίπεδο 2000-5 εξ αυτών της αρχικής παραλαβής. Στο εξοπλιστικό πρόγραμμα το ΓΕΑ έχει συμπεριλάβει τον εκσυγχρονισμό των υπολοίπων (19 πλέον) 2λιτρων «Μιράζ» αντί του ποσού των περίπου 400 – 450 εκατ. ευρώ, αλλά δεδομένων των προτεραιοτήτων του κλάδου και των οικονομικών συνθηκών στη χώρα είναι άγνωστο αν και πότε θα υλοποιηθεί.
Ανδρέας Κούτρας, Ελεύθερος Τύπος